Beeld voor Beeld Sunday Afternoon

Deze zondagmiddag zijn er filmvertoningen in de Tuinzaal van de Tolhuistuin met nagesprekken met de makers. De films en het programma van deze dag is nog in ontwikkeling en publiceren we zodra het bekend is. Zie ook de website van Beeld voor Beeld voor meer informatie over het programma en updates. www.beeldvoorbeeld.nl

De 26e editie van Beeld voor Beeld is onderdeel van het Ongekend Bijzonder Festival 2016, lees meer over de andere vier filmdagen.

Beeld voor Beeld

Beeld voor Beeld screenings

Op zaterdag 30 april zijn er de hele dag filmvertoningen in en rond Framer Framed in de Tolhuistuin. Elke film wordt ingeleid met een portret uit het filmproject ‘Dit had ook mij kunnen overkomen’: filmportretten van vluchtelingen ingeleid door een bekende Nederlander. Zie: www.dithadmijookkunnenoverkomen.nl

Na elke film is er de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de maker van de lange film en met de geportretteerden zoals Osman. In samenwerking met Wijzijnhier www.wijzijnhier.org

Zodra titels van films bekend zijn publiceren we het op deze site en houd ook de website van Beeld voor Beeld in de gaten voor programma en updates. www.beeldvoorbeeld.nl

Beeld voor Beeld

Cineblend |over de framing van migrantenmakers

De discussie over culturele diversiteit in de Nederlandse culturele sector leidt vaak tot de roep om meer kunstenaars met een migrantenachtergrond een kans te geven. Op zich een mooi streven, maar het leidt ook vaak tot stigmatisering en afbakening. De migrantenmakers worden vaak geacht om kunst te maken die direct verbonden is met hun migrantenachtergrond, terwijl autochtone kunstenaars in principe elk onderwerp kunnen kiezen. Er ontstaat een soort ‘ghetto-isering’ ven cultureel-diverse kunst die verbannen wordt naar de politieke en maatschappelijke arena. De kunst zelf lijkt soms ondergeschikt aan de (migranten)boodschap die erachter zit.

Is deze framing problematisch en wordt ze ook als zodanig gevoeld door de verschillende kunstenaars, is het een keurslijf of juist een kans? Wanneer houd je op migrant te zijn in de ogen van de meerderheid en maak je volwaardig deel uit van de Nederlandse maatschappij? En wanneer hou je op migrantenmaker te zijn en word je gewoon maker? Maken migrantenmakers zich ook schuldig aan framing door bewust aan hun image te werken? En wat is dat eigenlijk precies, een migrantenmaker? Zijn migrantenmakers beter uitgerust dan niet –migrantenmakers om verhalen over migratie te vertellen?

Vanavond praten we met een aantal filmmakers en kunstenaars over deze vraag en kijken we naar voorbeelden uit hun werk waarbij het migrant zijn wel of juist niet een rol speelt.

Sergej Kreso, regisseur en muzikant. Kreso: ‘Ik voel me als een moderne nomade die met wijd open ogen naar de wereld kijkt waarin hij op dit moment leeft, maar die de wereld waar hij vandaan komt nog niet vergeten is.’

Nafiss Nia, Iraans-Nederlandse dichter, schrijver, filmmaker, literaire vertaler en cultureel ondernemer. De docu-fictie film ‘Dance, Iranian Style‘ is de meest recente productie van Nafiss waarvoor ze tevens het scenario heeft geschreven.

Gespreksleider is Özkan Gölpinar. Gölpinar heeft meerdere boeken, essays, toneelstukken, documentaires, artikelen, recensies en adviezen op zijn naam staan.

Deze avond is onderdeel van de 26ste editie van Beeld voor Beeld en van het Ongekend Bijzonder Festival 2016.

 

Culturele Zondag Utrecht: Bestemming bereikt

Culturele Zondag UtrechtDe Culturele Zondag van 1 mei heeft als thema Bestemming bereikt. Geïnspireerd door Ongekend Bijzonder is deze hele dag gewijd aan verhalen van, met en over vluchtelingen en de bijdrage van vluchtelingen aan de stad.

De verzamelde individuele en collectieve verhalen vormen een belangrijke basis voor deze Culturele Zondag die met diverse presentaties, ontmoetingen, tentoonstellingen, theater- en muziekvoorstellingen hoopt tot meer begrip te komen voor en een betere beeldvorming van (de geschiedenis van) vluchtelingen in Nederland in het algemeen, en Utrecht in het bijzonder. Tientallen culturele evenementen vinden tijdens de Culturele Zondag plaats, zeven daarvan zijn geïnitieerd door Ongekend Bijzonder en onderdeel van het Ongekend Bijzonder festival:
Stadsopera ‘Onderweg’, op drie locaties in Utrecht
Afghaans Vliegerfeest, in Park Transwijk
Het lentefeest ‘Norooz’
Voorstelling Laura van Dolron, in het Academie gebouw
Voorstelling Theater Rast, in Theater Kikker
Tentoonstelling Ik neem je mee. Van rugzak naar museum in het Centraal Museum
Film o.a. De Kleur van Dromen, in ‘t Hoogt

Klik hier om het programmaboekje van de Culturele Zondag: Bestemming bereikt in te zien.

Dance Iranian Style (première)

Op 4 mei gaat in EYE de documentaire Dance Iranian Style in première, met aansluitend een Q&A met Farshad Aria (regisseur) en Nafiss Nia (scenario & productie) door Leo van Hee, programmeur bij Eye Filminstituut.

Over Dance Iranian Style: nadat haar asielaanvraag is afgewezen, besluit Roya, een jong meisje uit Iran, illegaal op straat te gaan leven. Een filmcrew volgt haar en legt vast hoe zij probeert te overleven op straat in Amsterdam. Met een geslaagde mix van fictie en non-fictie wordt de situatie duidelijk gemaakt van iemand die niet hier mag blijven en ook niet terug kan.

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=XenBOuESvlY[/embedyt]

Deze avond is onderdeel van de 26ste editie van Beeld voor Beeld en valt ook binnen het Ongekend Bijzonder Festival.

 

Beeld voor Beeld: Internationaal filmfestival

De 26ste editie van filmfestival Beeld voor Beeld staat in het kader van Ongekend Bijzonder. Met vertoning van een selectie internationale films over het leven van vluchtelingen in de Metropool. Een van de avonden is een Cineblend avond, waarbij een panel van makers naar aanleiding van zelfgekozen filmfragmenten met elkaar en de zaal in gesprek gaan over de identiteit van de maker.

Het filmfestival vindt plaats op vier verschillende locaties:

29 april: Gezamenlijke opening Framer Framed én Beeld voor Beeld en de performance €urovisions door European Souvenirs met openingsfilm, in en rond de Tolhuistuin.
30 april: Beeld voor Beeld Sceenings, Framer Framed en Tolhuistuin
1 mei: Beeld voor Beeld Sunday Afternoon, Tolhuistuin
3 mei: Cineblend over migrantenmakers, in Pakhuis De Zwijger
4 mei: Premiere Dance Iranian Style, EYE Film Instituut
5 mei: Dance Iranian Style + Dit had ook mij kunnen overkomen, EYE Film Instituut
5 mei: Vrijheidsmaaltijd Onbegrensd Bijzonder en Premiere Calais: Welcome to the Jungle, FabCity Campus (Kop van Java eiland)

 

Beeld voor Beeld

Calais: Welcome to the Jungle

Over de film: Oorlogsfotograaf/cultureel antropoloog Teun Voeten en cineaste/videokunstenaar Maaike Engels werkten vanaf september 2015 in de Jungle van Calais, het chaotische vluchtelingenkamp waar duizenden migranten  in schrijnende omstandigheden zijn gestrand, 30 kilometer voor het einddoel Engeland.  Afgelopen februari werd de bidonville door de autoriteiten ontmanteld.

’Calais, Welcome to the Jungle’  is een confronterende documentaire waar vluchtelingen niet enkel als slachtoffers in beeld worden gebracht.  De reportage toont ‘the good, the bad and the ugly’ en is kritsch ten opzichte van zowel de hulpverlening, de media, vluchtelingen, autoriteiten als de migratiepolitiek van de Europa. Cultuurpersbureau omschreef de film als ‘een ontluisterend document van een catastrofale clusterfuck aan het kanaal, meeslepend en bij vlagen zwartgallig en hilarisch.

Dance Iranian Style + Dit had mij ook kunnen overkomen

Op 5 mei vindt er een extra screening plaats van Dance Iranian Style. Deze film over Roya, een jong meisje uit Iran dat illegaal op straat leeft, ging op 4 mei in premiere. De film is een geslaagde mix van fictie en non-fictie.

Voorafgaand is de vertoning van drie videoportretten uit de reeks ‘Dit had ook mij kunnen overkomen’: filmportretten van vluchtelingen ingeleid door een bekende Nederlander. Na afloop gaat programmamaker Bahram Sadeghi in gesprek met de drie geportretteerden uit het filmproject ‘Dit had ook mij kunnen overkomen’. Zij reageren op de film en delen hun ervaringen over het leven van ongedocumenteerden in de stad. In samenwerking met Wijzijnhier. Zie ook: www.wijzijnhier.org
Deze middag is onderdeel van de 26ste editie van Beeld voor Beeld, en het Ongekend Bijzonder Festival.