Beeld voor Beeld festival in het teken van Ongekend Bijzonder

De 26ste editie van filmfestival Beeld voor Beeld stond in het kader van Ongekend Bijzonder. Eddy Appels stelde een selectie samen met internationale films vertoond over het leven van vluchtelingen en migranten in de Metropool.  Deze werden in de week van 29 april 2016 tot 05 mei 2016 vertoond op verschillende locaties in Amsterdam. Ook was er traditiegetrouw een Cineblend avond, waarbij een panel van makers naar aanleiding van zelfgekozen filmfragmenten met elkaar en de zaal in gesprek ging over de identiteit van de maker.

Beeld voor Beeld wil het debat over culturele diversiteit breder maken en de kijkers een ander perspectief geven dan alleen de kant die zij vanuit de media te zien krijgen.

 

Over de selectie voor de editie in samenwerking met Ongekend Bijzonder maakte zegt Eddy Appels, in gesprek met Soraya Kushi Pasha (Ongekend Bijzonder): “De hele vluchtelingendiscussie van nu wordt genuanceerd, er zijn al heel lang migratiestromen. Dit is een natuurlijk fenomeen. We kijken onder andere naar hoe het vroeger was, maar vooral naar de beeldvorming vanuit vluchtelingen zelf. Hoe ervaren zij hun eigen traject en alles eromheen? Het zijn mensen, met verhalen en geschiedenissen die ze heel goed kunnen vertellen.”

 

Op 29 april was de gezamenlijke opening van het Beeld voor Beeld festival en de expositie Voices Outside the Echo Chamber van Framer Framed in de Tolhuistuin. De mediakunstenaars van European Souvenirs gaven een live cinemashow en remixten muziek, film en materiaal uit archieven tot een cinematografische happening waarin het verhaal van migranten tot leven kwam. Firoez Azarhoosh (Ongekend Bijzonder) hield een welkomstwoord, waarna de Nederlandse première van Trapped by Law (2015, Sami Mustafa, Kosovo) werd vertoond.

 

30 april: dag vol filmvertoningen en nagesprekken bij Framer Framed in de Tolhuistuin

  • I belong (t)here (2016), Salina Berentsen (Denemarken, Nederland)
  • Nederlandse première: The colour of dreams (2016), Merlijn van Schayk, Pauline van Tuyll
  • Eerste presentatie webdocumentaire: De Asielzoekmachine (2016), Eefje Blankevoort, Els van Driel (Nederland)
  • Asielzoeka’s (2014), Sergej Kreso (Nederland) Bosnië-Herzegovina,
  • Within a Walled World (2016), Josefien van Kooten, Anna Witte (Nederland), Griekenland
  • The Island of All Together (2016), Philip Brink en Marieke van der Velden (Nederland), Griekenland

1 mei: middag vol filmvertoningen –met nagesprekken- over detentie, terugkeer en uitzetting in de Tuinzaal van de Tolhuistuin in Amsterdam:

  • We Are Here! (2015), Alexandra Jansse (Nederland). Nagesprek met regisseur Alexandra Jansse en een vertegenwoordiger van Wij Zijn Hier.
  • The last resort (2015), Kees Vlaanderen (Nederland)
  • It’s your country (2014), Kees Vlaanderen (Nederland)
    Nagesprek met regisseur Kees Vlaanderen.

3 mei: Cineblend over de framing van migrantenmakers. Een panel van makers ging naar aanleiding van zelfgekozen filmfragmenten met elkaar en de zaal in gesprek over de identiteit van de maker. Wanneer houd je op een migrantenmaker te zijn? Met Farah Rahman, Sergej Kreso, Nafiss Nia en Özkan Gölpinar

 

4 mei: Premiére Dance Iranian Style van Nafiss Nia, bij het EYE Film Instituut
5 mei: Dance Iranian Style + Dit had ook mij kunnen overkomen, EYE Film Instituut
5 mei: Vrijheidsmaaltijd Onbegrensd Bijzonder met film Calais: Welcome to the Jungle, FabCity Campus (Kop van Java eiland)

 

Elke film werd ingeleid met een portret uit het filmproject ‘Dit had ook mij kunnen overkomen’: filmportretten van vluchtelingen ingeleid door een bekende Nederlander.