Cineblend |over de framing van migrantenmakers
De discussie over culturele diversiteit in de Nederlandse culturele sector leidt vaak tot de roep om meer kunstenaars met een migrantenachtergrond een kans te geven. Op zich een mooi streven, maar het leidt ook vaak tot stigmatisering en afbakening. De migrantenmakers worden vaak geacht om kunst te maken die direct verbonden is met hun migrantenachtergrond, terwijl autochtone kunstenaars in principe elk onderwerp kunnen kiezen. Er ontstaat een soort ‘ghetto-isering’ ven cultureel-diverse kunst die verbannen wordt naar de politieke en maatschappelijke arena. De kunst zelf lijkt soms ondergeschikt aan de (migranten)boodschap die erachter zit.
Is deze framing problematisch en wordt ze ook als zodanig gevoeld door de verschillende kunstenaars, is het een keurslijf of juist een kans? Wanneer houd je op migrant te zijn in de ogen van de meerderheid en maak je volwaardig deel uit van de Nederlandse maatschappij? En wanneer hou je op migrantenmaker te zijn en word je gewoon maker? Maken migrantenmakers zich ook schuldig aan framing door bewust aan hun image te werken? En wat is dat eigenlijk precies, een migrantenmaker? Zijn migrantenmakers beter uitgerust dan niet –migrantenmakers om verhalen over migratie te vertellen?
Vanavond praten we met een aantal filmmakers en kunstenaars over deze vraag en kijken we naar voorbeelden uit hun werk waarbij het migrant zijn wel of juist niet een rol speelt.
Sergej Kreso, regisseur en muzikant. Kreso: ‘Ik voel me als een moderne nomade die met wijd open ogen naar de wereld kijkt waarin hij op dit moment leeft, maar die de wereld waar hij vandaan komt nog niet vergeten is.’
Nafiss Nia, Iraans-Nederlandse dichter, schrijver, filmmaker, literaire vertaler en cultureel ondernemer. De docu-fictie film ‘Dance, Iranian Style‘ is de meest recente productie van Nafiss waarvoor ze tevens het scenario heeft geschreven.
Gespreksleider is Özkan Gölpinar. Gölpinar heeft meerdere boeken, essays, toneelstukken, documentaires, artikelen, recensies en adviezen op zijn naam staan.
Deze avond is onderdeel van de 26ste editie van Beeld voor Beeld en van het Ongekend Bijzonder Festival 2016.